Európa készül a következő télre
Az Európai Unió az energiaválságot az előző télen a rekordmennyiségű LNG importtal kezelte. Azonban nagyon úgy tűnik, hogy a nem lekötött LNG szállítmányokra idén sokkal több potenciális vevő lehet, mint tavaly. A Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) arra figyelmeztetett, hogy Európát az idén továbbra is kínálathiány fenyegeti, hacsak nem csökkenti tovább a fogyasztását, továbbá az egyenlet legnagyobb ismeretlene a kínai felvásárlás mértéke. Az idei év első negyedében a kínai LNG import a tavalyi mértékhez képest nem emelkedett drasztikusan, ám végső soron majd az árak döntenek a piacok között. Az EU azért tudott annyi LNG-t importálni tavaly, mert hajlandó volt magas árakat fizetni, mint a többi felvásárló, akik közül az ázsiai piacok különösen érzékenyek az árakra. A gázpiacok érzékenyek a hőmérsékletre, és az LNG-t általában a kereslet ingadozásainak ellensúlyozására használják. Tehát, ha a tél nem egyidejűleg lesz hideg az amerikai, ázsiai és európai piacon, akkor az LNG egy része átirányítható az enyhe időjárású régiókból a zord téllel küzdő térségekbe.
Szintén számottevő kockázatot jelentenek az európai energiapiacra a francia atomenergia termelés folyamatos műszaki nehézségei. Tavaly rekordszámú reaktort kapcsoltak le ideiglenesen, és az atomenergiával megtermelt áram mennyisége az elmúlt 30 év legalacsonyabb szintjére süllyedt. A francia közműszolgáltató cég, az EDF egyelőre változatlanul hagyta az idei atomenergia-termelési előrejelzését, azonban további problémák feszültebbé tehetnék a helyzetet az ország áramellátásában, ami erős kihatással lehet a földgázpiacra is.
Ha az időjárási viszonyok kedvezőek maradnak, és Európa magas tartalékokkal közeledik a nyári szezon végéhez, akkor nagyobb lehet a bizakodás a 2023-24-es téllel kapcsolatban. Ebben a forgatókönyvben a gázárak az előrejelzéseknél gyorsabban csökkenhetnek 2023-ban. Ez nagyobb fogyasztást indíthat el - mivel az alacsonyabb kiskereskedelmi költségek növelik a bizalmat és pozitív vagyonhatást generálnak -, de összességében az éves infláció hirtelen csökkenését látnánk az év közepén. Ez lehetővé tenné az Európai Központi Bank számára, hogy korábban abbahagyja a monetáris politika szigorítását. A bizalom erősödésével a fogyasztás és a beruházások fokozódnának, számos gazdaságban szilárdabb GDP-növekedést regisztrálnának.
Végezetül, az EU orosz gázról való átállásban elért sikereiről szóló elemzések ellenére még mindig nincsenek uniós szintű szankciók az Oroszországból származó gázszállításokra vonatkozóan. Ehelyett Oroszország csökkentette az EU-ba irányuló áramlásokat. Továbbra is fennáll a veszélye annak, hogy miután Oroszország azt tapasztalja, hogy széles körű embargója nem érte el a kívánt hatást, politikai szívességekért cserébe megpróbálja majd szelektíven növelni a gázszállításokat egyes országokba. Számos hosszú távú szerződés még mindig érvényben van, hogy ezt megkönnyítse. Az energiafegyverkezés mindkét irányba működhet, nemcsak a keresletet csökkentheti, hanem olcsó energiát is küldhet nemzetközi partnereinek. Egy ilyen forgatókönyv talán erőltetettnek tűnik, de jogilag továbbra is lehetséges. A közelmúltban csökkenő gázárak ellenére az EU gázellátási helyzete továbbra is feszült, és a helyzet az események függvényében gyorsan romolhat. Az Északi Áramlat gázvezetéken (2022 szeptemberében szabotázs akció következtében tönkrement) és a Jamal gázvezetéken (Lengyelország nagy valószínűséggel nem engedélyezi) keresztül történő gázszállítás megvalósíthatatlannak tűnik, de az ukrajnai tranziton és a Török Áramlaton keresztül van lehetőség a mennyiség növelésére. Az EU-nak tehát gyorsan közös politikai eszközt kell alkalmaznia, például közös beszerzéseket elindítani vagy szankciókat bevezetni, hogy hatástalanítsa ezt a kockázatot, és megelőzze az esetleges jövőbeli orosz lépéseket.
Egybehangzó európai szakértői vélemények szerint a politikának támogatnia kell a gázról való további strukturális elmozdulást. Ez magában foglalja a megújuló energiaforrások és a kapcsolódó hálózati infrastruktúra gyors kiépítésének lehetővé tételét, energiahatékonysági intézkedéseket, a tisztább fűtésre áttérni kívánó háztartások támogatását, valamint az iparral való együttműködést az új, alacsony szén-dioxid-kibocsátású termelési módszerek átvételének felgyorsítása érdekében.