Search
Close

Környezet, energia

2024. április 11.
Leáldozott a dízelüzemű tehergépjárműveknek? Az EU szerint igen
Az Európai Parlament új, a Tanáccsal már egyeztetett intézkedéseket fogadott el az új nehéz tehergépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátáscsökkentési célértéket szigorítása érdekében. A megszavazott jogszabálytervezet 2030-tól 45%-kal, 2035-től 65%-kal, 2040-től pedig 90%-kal csökkenti az új nehéz tehergépjárművek átlagos szén-dioxid-kibocsátását. A városi buszok esetében a szabályok még szigorúbbak, és az új dízelüzemű járművek 2035-ig történő teljes kivonását írják elő. Az uniós döntés hamar felfordulást okozhat a személy- és teherszállítás területén is.
2024. február 22.
Franciaország átvenné az irányítást az európai atomenergia felett
Franciaország vezeti az informális Európai Atomenergia Szövetséget, aminek fő célja azt elérni, hogy az Európai Unióban az atomenergia teljes mértékben megújuló energiaként legyen számontartva. Ezentúl a francia kormány az összes európai atomenergetikai beruházásból is igyekszik kivenni a részét. Ennek a folyamatnak a legújabb fejezete a Bulgáriával kötött együttműködési megállapodás.
2024. február 20.
Szigorodik az uniós levegőminőség ellenőrzés
Az 1980-as évek óta az EU szigorú intézkedéseket fogadott el a levegőminőséggel kapcsolatban. Az EU levegőminőségi irányelvei 12 légszennyező anyagra vonatkozóan állapítanak meg levegőminőségi előírásokat. Ezek az irányelvek közös módszereket is meghatároznak az EU-ban a környezeti levegő minőségének nyomon követésére, értékelésére és a nyilvánosság tájékoztatására. Egy új lépéssel viszont az EU szigorítja a jelenleg hatályos szabályokat.
2024. február 1.
Brüsszeli helyzet: égő szalmabálák között kötött megállapodás
Rendkívüli uniós csúcstalálkozót tartottak csütörtökön Brüsszelben, ahol megállapodás született Ukrajna négyéves finanszírozásáról. Mire megy pontosan majd a pénz, ki fogja a folyósítást felülvizsgálni, milyen feltételekkel kapja Ukrajna? Mindeközben lángokban állt a Luxemburg tér, nem egy átlagos napon vagyunk túl! Mutatjuk, mi történt!
2024. január 18.
Szigorítana az EU a nehézgépjárművek károsanyag-kibocsátásán
A Tanács és az Európai Parlament tárgyalói ideiglenes politikai megállapodásra jutottak a nehézgépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási normákról. A cél a közúti közlekedési ágazat károsanyag-kibocsátásának további csökkentése és új célok bevezetése 2030-ra, 2035-re és 2040-re. A döntéshozók szerint az új szabályok hozzájárulnak majd az EU 2030-ra kitűzött éghajlati céljainak eléréséhez és a klímasemlegesség 2050-re történő megvalósításához.
2024. január 9.
Zajlik a zöld beruházási verseny az EU és az USA között
Az Európai Unió és az Egyesült Államok is többszáz milliárd euró értékű zöldberuházásokat támogató programokat indított annak érdekében, hogy az innovatív, zöld ágazatokban tervezett beruházások saját gazdasági érdekszférájukban valósuljanak meg. A gazdaságélénkítő verseny egyik meccsét most az EU nyerte, mivel a svéd akkumulátorgyártó, a Northvolt, az USA helyett Németországban létesít új gyárat.
2023. december 19.
Európában a vasúton lesz a hangsúly
Az EU megállapodott a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) fejlesztéséről. Az uniós döntéshozók a fejlesztési tervekben a repülésről és az autózásról a vasútra helyezték a hangsúlyt a környezetvédelmi célkitűzések figyelembevételével. Az uniós tervekben szintén kiemelt figyelmet kap Európa észak-déli összeköttetése mellett, Ukrajna, Moldova és a Nyugat-Balkán bekapcsolása a közlekedésbe.
2023. november 16.
Jelentősen változhat az EU energiapiaca
Az Európai Zöld Megállapodás keretében az energiaágazatra vonatkozó metánkibocsátási rendeletről állapodott meg az Európai Unió Tanácsa, valamint az Európai Parlament. A rendelet lényege, hogy metánkibocsátási határértékeket ír elő az európai olaj- és gázimportra, ezzel nyomást gyakorolva a nemzetközi beszállítókra azzal céllal, hogy szorítsák vissza az üvegházhatást okozó gáz szivárgását. Az Unió részéről ez a döntés abban az esetben bizonyulhat jelentőségteljesnek, ha a számottevő kibocsátással rendelkező nemzetközi szereplők úgy, mint Oroszország, Kína és az USA is hasonló szabályozással állának elő. Ám erre jelenleg csekély esély mutatkozik.
2023. november 9.
Ésszerűbb lehet az új Euro 7-es szabályozás
A belső égésű motoros személygépkocsikra és tehergépkocsikra vonatkozó új európai uniós szennyezési szabályok az eredetileg tervezettnél kevésbé lesznek ambiciózusak.