Search
Close

Az EP szigorítaná a légszennyezés határértékeit

Brüsszel, 2023. szeptember 14.
Az Európai Parlament szerdán elfogadta álláspontját az EU levegőminőségének javítását célzó jogszabály felülvizsgálatáról, hogy az európai polgárok számára tiszta és egészséges környezetet teremtsen.

Elképesztően káros és veszélyes a légszennyezés 

A légszennyezés továbbra is a korai halálozás első számú környezeti oka az EU-ban, évente mintegy háromszázezer idő előtti halálozással, a legkárosabbak a PM2,5, PM10, NO2, SO2 és O3, az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) szerint. A Bizottság 2022 októberében javaslatot tett az uniós levegőminőségi szabályok felülvizsgálatára, amely 2030-ra ambiciózusabb célokat tűzött ki, hogy a zéró szennyezéssel kapcsolatoscselekvési tervvel összhangban 2050-re elérjék a nulla szennyezés célkitűzését. 

Ez a jogszabály a polgároknak a szennyezéssel és az alacsonyabb kibocsátású "zöldebb" városokkal kapcsolatos elvárásaira, valamint a tudatosság növelésére reagál a szennyezéssel kapcsolatos rendszeresen frissített információk biztosításával, ahogy ezeket az igényeket az Európa jövőjéről szóló konferencia során a polgárok megfogalmazták - szólt a bevezetés szükségessége mellett a bizottsági érvelés. 

Az EP álláspontja 

Szerdán 363 képviselő szavazott igennel, 226 ellene, és 46 képviselő tartózkodott a Parlament álláspontját meghatározó voksoláson, amely szigorúbb határ- és célértékeket állapítana meg 2035-re több szennyező anyagra, többek között a szálló porra (PM2,5, PM10), az NO2 (nitrogén-dioxid), az SO2 (kén-dioxid) és az O3 (ózon) tekintetében. Az új szabályok biztosítanák, hogy a levegő minősége ne legyen káros az emberi egészségre, a természetes ökoszisztémákra és a biológiai sokféleségre, illetve összehangolnák az uniós szabályokat az Egészségügyi Világszervezet (WHO) legfrissebb levegőminőségi iránymutatásaival. 

Több levegőminőségi mintavételi pont 

A szöveg hangsúlyozza, hogy növelni kell a levegőminőségi mintavételi pontok számát. A városi területeken kétmillió lakosonként legalább egy, az általános városi lakosság kitettségét mérő szuperközpontot kellene létrehozni (a Bizottság 10 millió lakosonként egyet javasolt). Azokon a helyeken, ahol magas ultrafinom részecskék (UFP), feketeszén, higany és ammónia (NH3) koncentráció fordulhat elő, egymillió lakosonként egy mintavételi pontnak kellene lennie, ami magasabb, mint a Bizottság által eredetileg javasolt ötmillió lakosonként egy (és akkor is csak az UFP esetében). 

A polgárok életminőségének javítása érdekében 

A képviselők a jelenleg széttöredezett és kevéssé érthető levegőminőségi mutatókat harmonizálni szeretnék az EU-ban. Az indexeknek összehasonlíthatónak, egyértelműnek és nyilvánosan elérhetőnek kell lenniük, óránként frissített adatokkal, hogy a polgárok a magas légszennyezettségi szintek idején (és a kötelező riasztási küszöbértékek elérése előtt) megvédhessék magukat. Az indexeket a légszennyezettségi csúcsértékekhez kapcsolódó tünetekről és az egyes szennyező anyagokhoz kapcsolódó egészségügyi kockázatokról szóló információkkal kell kiegészíteni, beleértve a veszélyeztetett csoportokra szabott tájékoztatást is. 

A Parlament azt is szeretné, ha az új szabályok megsértése esetén az egészségkárosodott polgároknak erősebb kártérítési joguk lenne. 

Levegőminőségi tervek és ütemtervek 

A képviselők azt javasolják, hogy a levegőminőségi tervek mellett – amelyek akkor szükségesek, ha az uniós országok túllépik a határértékeket –, minden tagállamnak olyan levegőminőségi ütemtervet is készítenie kell, amelyek rövid és hosszú távú intézkedéseket határoznak meg az új határértékek betartása érdekében. 

Következő lépések 

A Parlament álláspontja elfogadásával készen áll arra, hogy megkezdje a tárgyalásokat a tagállamokból álló Tanáccsal a jogszabály végleges formájáról.