Search
Close

Ésszerűbb lehet az új Euro 7-es szabályozás

Brüsszel, 2023. november 9.
A belső égésű motoros személygépkocsikra és tehergépkocsikra vonatkozó új európai uniós szennyezési szabályok az eredetileg tervezettnél kevésbé lesznek ambiciózusak.

Az Európai Parlament csütörtökön 329 igen szavazattal, 230 nemmel és 41 tartózkodással elfogadta a gépjárművek típusjóváhagyására és piacfelügyeletére vonatkozó uniós szabályok (Euro 7) felülvizsgálatáról szóló tárgyalási álláspontját. Az új Euro 7-es rendelettervezet korszerűsíti a kipufogógáz-kibocsátás (például nitrogén-oxidok, részecskék, szén-monoxid és ammónia) jelenlegi határértékeit, és új intézkedéseket vezet be a gumiabroncsok és a fékek kibocsátásának csökkentése, valamint az akkumulátorok élettartamának növelése érdekében. 

Az EU által javasolt Euro 7 jogszabály szigorítaná a belső égésű motorral rendelkező személygépkocsik egészségkárosító szennyezőanyagaira vonatkozó határértékeket. Az új uniós jogszabályokat kidolgozó Európai Bizottság szerint az egészségügyi előnyök messze meghaladnák a költségeket. 

Az eredeti javaslat elleni érvek 

Az Európai Bizottság azt javasolta, hogy az új szabályokat 2025-től alkalmazzák. Az autógyártók és olyan országok, mint Olaszország és a Csehország azzal érveltek, hogy az eredeti Euro 7-es szabályok túl sok költséggel járnának, így rontva az európai versenyképességet. Úgy érveltek, mivel az EU már most is megvan a határidő az új CO2-kibocsátású autók értékesítésének 2035-ig történő megszüntetésére, jobb lenne a beruházásokat az elektromos járművek gyártására összpontosítani, mint a belső égésű motoros autók környezeti hatásainak javítására. 

Módosítások a bizottsági javaslathoz képest 

A képviselők egyetértettek a Bizottság által a személygépkocsik károsanyag-kibocsátására javasolt szintekkel, és a könnyű haszongépjárművek esetében a kibocsátások további három kategóriára történő bontását javasolják súlyuk alapján. Emellett szigorúbb határértékeket javasolnak a buszok és a nehézgépjárművek laboratóriumi és valós vezetési körülmények között mért kipufogógáz-kibocsátására. Az Európai Parlament azt is szeretné, ha az EU fékrészecske-kibocsátásra és a gumiabroncsok kopási arányára vonatkozó számítási módszereket és határértékeket összehangolná az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága által jelenleg kidolgozott nemzetközi szabványokkal. 

Jobboldali győzelem a módosítások elfogadásával 

Alexandr Vondra (ECR, Csehország) jelentéstevő a szavazást követően úgy vélekedett: Sikeresen megtaláltuk az egyensúlyt a környezetvédelmi célok és a gyártók létfontosságú érdekei között. Kontraproduktív lenne olyan környezetvédelmi politikákat végrehajtani, amelyek mind az európai iparnak, mind a polgároknak ártanak. Kompromisszumunkkal minden érintett fél érdekeit szolgáljuk, és távol tartjuk magunkat a szélsőséges álláspontoktól. 

A zöld képviselők bírálták a módosításokat, mivel úgy gondolják, ez egy elszalasztott lehetőség a gépjárművek okozta szennyezésnek tulajdonítható évi 70 000 korai haláleset csökkentésére. Az EU elszalasztja a lehetőséget, hogy a jövőben vezető szerepet töltsön be a zöld technológiák terén - fejtette ki véleményét Bas Eickhout zöldpárti EP-képviselő. 

A józan ész győzedelmeskedett az ideológia felett - mondta Adolfo Urso olasz ipari miniszter, aki szerint a szavazás megerősítette, hogy Európában "új politikai többség" alakult ki a zöld politikák terén. 

A következő lépésben 

Az EP tárgyalásokat kezd a Tanáccsal a személygépkocsik, kisteherautók, buszok és teherautók károsanyag-kibocsátásának csökkentését célzó új szabályokról.