Ésszerűbb lehet az új Euro 7-es szabályozás
Az Európai Parlament csütörtökön 329 igen szavazattal, 230 nemmel és 41 tartózkodással elfogadta a gépjárművek típusjóváhagyására és piacfelügyeletére vonatkozó uniós szabályok (Euro 7) felülvizsgálatáról szóló tárgyalási álláspontját. Az új Euro 7-es rendelettervezet korszerűsíti a kipufogógáz-kibocsátás (például nitrogén-oxidok, részecskék, szén-monoxid és ammónia) jelenlegi határértékeit, és új intézkedéseket vezet be a gumiabroncsok és a fékek kibocsátásának csökkentése, valamint az akkumulátorok élettartamának növelése érdekében.
Az EU által javasolt Euro 7 jogszabály szigorítaná a belső égésű motorral rendelkező személygépkocsik egészségkárosító szennyezőanyagaira vonatkozó határértékeket. Az új uniós jogszabályokat kidolgozó Európai Bizottság szerint az egészségügyi előnyök messze meghaladnák a költségeket.
Az eredeti javaslat elleni érvek
Az Európai Bizottság azt javasolta, hogy az új szabályokat 2025-től alkalmazzák. Az autógyártók és olyan országok, mint Olaszország és a Csehország azzal érveltek, hogy az eredeti Euro 7-es szabályok túl sok költséggel járnának, így rontva az európai versenyképességet. Úgy érveltek, mivel az EU már most is megvan a határidő az új CO2-kibocsátású autók értékesítésének 2035-ig történő megszüntetésére, jobb lenne a beruházásokat az elektromos járművek gyártására összpontosítani, mint a belső égésű motoros autók környezeti hatásainak javítására.
Módosítások a bizottsági javaslathoz képest
A képviselők egyetértettek a Bizottság által a személygépkocsik károsanyag-kibocsátására javasolt szintekkel, és a könnyű haszongépjárművek esetében a kibocsátások további három kategóriára történő bontását javasolják súlyuk alapján. Emellett szigorúbb határértékeket javasolnak a buszok és a nehézgépjárművek laboratóriumi és valós vezetési körülmények között mért kipufogógáz-kibocsátására. Az Európai Parlament azt is szeretné, ha az EU fékrészecske-kibocsátásra és a gumiabroncsok kopási arányára vonatkozó számítási módszereket és határértékeket összehangolná az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága által jelenleg kidolgozott nemzetközi szabványokkal.
Jobboldali győzelem a módosítások elfogadásával
Alexandr Vondra (ECR, Csehország) jelentéstevő a szavazást követően úgy vélekedett: Sikeresen megtaláltuk az egyensúlyt a környezetvédelmi célok és a gyártók létfontosságú érdekei között. Kontraproduktív lenne olyan környezetvédelmi politikákat végrehajtani, amelyek mind az európai iparnak, mind a polgároknak ártanak. Kompromisszumunkkal minden érintett fél érdekeit szolgáljuk, és távol tartjuk magunkat a szélsőséges álláspontoktól.
A zöld képviselők bírálták a módosításokat, mivel úgy gondolják, ez egy elszalasztott lehetőség a gépjárművek okozta szennyezésnek tulajdonítható évi 70 000 korai haláleset csökkentésére. Az EU elszalasztja a lehetőséget, hogy a jövőben vezető szerepet töltsön be a zöld technológiák terén - fejtette ki véleményét Bas Eickhout zöldpárti EP-képviselő.
A józan ész győzedelmeskedett az ideológia felett - mondta Adolfo Urso olasz ipari miniszter, aki szerint a szavazás megerősítette, hogy Európában "új politikai többség" alakult ki a zöld politikák terén.
A következő lépésben
Az EP tárgyalásokat kezd a Tanáccsal a személygépkocsik, kisteherautók, buszok és teherautók károsanyag-kibocsátásának csökkentését célzó új szabályokról.