Search
Close

EP-választás: magatartási kódexet fogadtak el a kampányra

Brüsszel, 2024. április 9.
Az összes európai politikai párt aláírta az Európai Bizottság kezdeményezésére létrejövő magatartási kódexet, ami a júniusi európai parlamenti választások kampányára vonatkozik. A pártok közös célja megelőzni a külföldi beavatkozási kísérleteket és kiszűrni a dezinformációs műveleteket a választási kampány során. A megegyezés “szépséghibája”, hogy a nemzeti pártokra egyáltalán nem vonatkozik, ráadásul az európai pártcsaládok a kódex alapján önmagukat ellenőrzik majd.

A Bizottság kezdeményezése 

Az előző év végén a demokrácia védelméről szóló csomagot terjesztett elő az Európai Bizottság, aminek többek között célja az EU demokratikus szférájának megőrzése és a nyílt, nyilvános vita védelme a rejtett, külföldi beavatkozással szemben.  

A magatartási kódexet végül minden európai párt aláírta. A kódex iránymutatásai csak az európai pártcsaládok kommunikációjára vonatkoznak, amelyek közé a baloldali (EL), a szocialista (PES), a jobbközép (EPP), a liberálisok (ALDE), a konzervatívok (ECR), a zöldek (EGP) és a szélsőjobb (ID) tartozik. A magatartási kódexben felvázolt kötelezettségvállalások azonban nem vonatkoznak a kampányt a helyszínen irányító nemzeti pártokra.  

Az aláírt dokumentumban megfogalmazottak alapján minden európai pártcsalád vállalta, hogy "proaktívan elkerüli az EU-n kívüli szervezetek és szereplők által vezetett, a tagpártokon kívüli narratívák felerősítését, különösen, ha azok az európai értékek aláásására törekszenek". 

Szabályok: középpontban a mesterséges intelligencia 

A félretájékoztatást megakadályozó kötelezettségvállalások részeként az aláírók azt is vállalták, hogy minden mesterséges intelligenciával létrehozott tartalmat megjelölnek, miközben az ilyen tartalmak vízjelének használatát "ösztönzik". Az európai pártcsaládok rögzítették, hogy tartózkodnak a más felekkel szembeni "alaptalan vádaskodások" terjesztésétől, beleértve "bármilyen típusú megtévesztő tartalmat". 

Több oldalról próbálnak előzetesen felkészülni az uniós döntéshozók a kihívásokra. Februárban az uniós jogalkotók megállapodtak a választásokra vonatkozó új politikai reklámszabályzatról. Az online platformokon és a közösségi médiában terjedő dezinformációs műveletek korlátozására tett kísérletként az Európai Bizottság márciusban nem kötelező érvényű iránymutatásokat tett közzé a választások digitális kockázatainak a kezelésére. 

Nem lesz felügyelet, emiatt szimbolikus jellegű a kódex 

A magatartási kódex szimbolikus lépés, mivel ez az első alkalom, hogy az összes párt közösen aláír egy ilyen megállapodást. Ám hiányzik belőle a független felügyelet vagy végrehajtás. 

A megállapodásban alapján az európai pártcsaládok feladata lesz "elősegíteni a kötelezettségvállalások független megfigyelését", valamint az is, hogy "a választások utáni felülvizsgálatot végezzenek, és az európai politikai pártok között és azokon belül folytassák a vitát az európai parlamenti választások után". A dokumentum előírja a pártok tisztviselőinek, hogy a kampánystáboknál segítsék elő a szabályok betartását. 

A pártcsaládok a szimbolikus jelleg ellenére javasolni fogják nemzeti tagpártjaiknak, hogy csatlakozzanak a kezdeményezéshez, és írják alá a kódexet.