Search
Close

Leáldozott a dízelüzemű tehergépjárműveknek? Az EU szerint igen

Brüsszel, 2024. április 11.
Az Európai Parlament új, a Tanáccsal már egyeztetett intézkedéseket fogadott el az új nehéz tehergépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátáscsökkentési célértéket szigorítása érdekében. A megszavazott jogszabálytervezet 2030-tól 45%-kal, 2035-től 65%-kal, 2040-től pedig 90%-kal csökkenti az új nehéz tehergépjárművek átlagos szén-dioxid-kibocsátását. A városi buszok esetében a szabályok még szigorúbbak, és az új dízelüzemű járművek 2035-ig történő teljes kivonását írják elő. Az uniós döntés hamar felfordulást okozhat a személy- és teherszállítás területén is.

A nehézgépjárművek felelősek az EU-ban a közúti közlekedéséből származó üvegházhatású gázok kibocsátásának több mint 25 százalékáért, és az EU teljes üvegházhatású gázok kibocsátásának több mint 6 százalékát teszik ki. A Bizottság 2023 februárjában benyújtott jogalkotási javaslata szerint e kibocsátások csökkentése kulcsfontosságú az EU azon célkitűzései szempontjából, hogy 2050-re elérje az éghajlat-semlegességet és csökkentse az importált fosszilis tüzelőanyagok iránti keresletet. 

Az EP döntése 

A nagy tehergépkocsik (beleértve a hivatásos járműveket, mint például a szemétszállító teherautók, billenőplatós járművek vagy betonkeverők) és autóbuszok szén-dioxid-kibocsátását a 2030-2034 közötti időszakban 45 százalékkal, 2035-2039 között 65 százalékkal, 2040-től pedig 90 százalékkal kell csökkenteni. Az új városi autóbuszoknak 2030-ig 90 százalékkal kell csökkenteniük a kibocsátást, 2035-re pedig zéró kibocsátású járművekké kell válniuk. A 2030-tól kezdődően a pótkocsikra (7,5 százalék) és a félpótkocsikra (10 százalék) is kibocsátáscsökkentési célokat határoznak meg. 

A jogszabály előírná, hogy a Bizottság 2027-ig részletesen vizsgálja felül az új szabályok hatékonyságát és hatását. Ennek a felülvizsgálatnak többek között azt kell értékelnie, hogy alkalmazni kell-e a szabályokat a kisteherautókra, meg kell vizsgálnia a kizárólag szén-dioxid-semleges tüzelőanyaggal működő nehézgépjárművek nyilvántartásba vételére szolgáló módszertan szerepét, valamint azt, hogy egy szén-dioxid-korrekciós tényező milyen szerepet játszhat a kibocsátásmentes nehézgépjárművekre való átállásban. 

Az új teherautók, buszok és pótkocsik kibocsátását szabályozó rendeletet az EP képviselők 341 szavazattal, 268 ellenében és 14 tartózkodás mellett hagyták jóvá. 

Mit mondanak a gyártók? 

A legtöbb nagy tehergépkocsi-gyártó támogatta a célértékeket - emelte ki Martin Lundstedt, a Volvo csoport vezérigazgatója. Lundstedt hangsúlyozta, hogy bár a gyártók készen állnak a szükséges nulla kibocsátású járművek szállítására, az ilyen teherautók elterjedésének ösztönzését is meg kell erősíteni, különösen a dízelüzemanyag árának szén-dioxid-árazással történő emelésével. 

Hozzátette, hogy szükség van a szükséges töltő- és hidrogéntankolási infrastruktúrára is, amit az EU egy olyan jogszabály révén kíván előmozdítani, amely kötelezi a tagállamokat, hogy 2030-ig az EU főútvonalain 60 kilométerenként építsenek teherautó-töltőállomásokat és 200 kilométerenként hidrogén-töltőállomásokat. 

Hatályba lépés előtt 

Az uniós tagállamok minisztereinek még hivatalosan jóvá kell hagyniuk a jogszabálytervezetet - amelynek informális tárgyalásait januárban zárták le -, mielőtt az hatályba lépne, de a szöveg várhatóan többséget kap, miután februárban az uniós nagykövetek informális "próbaszavazásán" a szöveg átment.