Search
Close

Dominóhatás az Európai Parlamentben: a képviselők leszavazták karbonadót

, 2022. június 10.
Az Európai Parlament képviselőinek többsége szerda délután- kaotikus és indulatokkal tarkított vita után- leszavazta az uniós szén-dioxid-kereskedelmi rendszer (ETS) kiterjesztésére, a szén-dioxid-klímaadó bevezetésére és a szociális klímavédelmi alap létrehozására vonatkozó uniós klímacsomagot.

A szavazás eredménye hatalmas meglepetést okozott az ülésteremben és uniós berkekben is. Az elutasítás oka az volt, hogy a frakciók nem tudtak megállapodni a klímavédelmi csomag legfőbb elemeiben, például a károsanyag kibocsátás-kereskedelmi rendszer felülvizsgálatáról. A legnagyobb problémát nem is a klímaadó bevezetésének tervezete okozta, hanem az ingyenes kiosztások (Free Allowances) kivezetése. A vita több ponton kaotikussá vált, Például a szocialisták frakcióvezetője, Iratxe García Pérez arra akarta rávenni a Néppártot, hogy ambiciózusabb, környezetbarát álláspontot tegyen magáévá. A zöldek azzal vádolták a néppártot és a konzervatívokat, hogy az ipari lobbi kedvében akarnak járni. Az Európai Néppárt viszont úgy vélekedett, hogy az átmenet nélküli zöld átállásnak negatív hatása lenne az iparra, gyárbezárásokkal, munkahelyek megszűnésével járna együtt.   

A leszavazott csomag elemei között volt az épületekre és a belső égésű motorral rendelkező gépjárművekre kivetendő karbonadó is. A környezetvédelmi „klíma” adó tervezetét -járulékos részként- szintén leszavazták a képviselők. Ez magyar szempontból a legfőbb siker, hiszen a magyar kormány álláspontja az uniós klímacsomag tavalyi közzététele óta az volt, hogy a zöld átállás költségeit nem az uniós polgárokkal, hanem a nagy, szennyező cégekkel kell megfizettetni.   

Az Európai Bizottság tavaly júliusban hozta nyilvánosságra a 14 fő fejezetből álló „mamut” tervezetét arról, hogy az Európai Unió miképp tud 2050-re klímasemlegessé válni, illetve, hogy már 2035-ig miképp tudná csökkenteni 55%-kal a felmelegedést okozó károsanyagok kibocsátását. A klímacsomag vitára bocsátott változatát eleve az uniós biztosok harmada ellenezte. Az előző évhez képest egyébként a célok is gyarapodtak: már nemcsak a károsanyagkibocsátás csökkentése lett cél, hanem Európa energiafüggőségének a megszüntetése is. 

A leszavazott tervezetet most visszaküldik a Környezetvédelmi Bizottságnak.  

Pascal Canfin, francia liberális képviselő, a szakbizottság elnöke a voksolás után úgy nyilatkozott, hogy mindent meg fog tenni a kompromisszum érdekében. Az uniós klímacsomagról aztán az Európai Bizottság, az Európai tanács és az Európai Parlament háromoldalú tárgyalásokon hozza meg a végső döntést.   

Az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén egyébként a képviselők azt megszavazták, hogy a közúti közlekedés zöldítésére tett erőfeszítések részeként - 2035-től minden értékesítésre kerülő új személygépkocsi és furgon zéró kibocsátású legyen. Vagyis 2035-től nem lehet újonnan gyártott, benzines, dízeles és hibrid autókat értékesíteni, csak elektromos autókat lehet majd árulni. Ezt a javaslatot egyébként a Fidesz európai parlamenti képviselői nem támogatták. A hagyományos, belső égésű motorok esetében például több alkatrészre van szükség, tehát az elektromos autógyártásra való átállás munkahelyek elvesztésével fog járni.