RRF: győzelmi jelentést tett közzé a Bizottság, Magyarországnak nem ígér sok jót
A Bizottság értékelése
Az Európai Bizottság rendkívül pozitívan értékeli a 2021 eleje óta eltelt időszakot. A jelentés szerint, az RRF hatékonyan támogatja az Európai Unió gazdasági fellendülését, ami lehet igaz is, erről megoszlanak a szakértői vélemények. Azonban úgy fogalmaznak, a gyorsreagálású pénzügyi alap hatékony eszköznek bizonyult, amely segíti a tagállamokat az új kihívások kezelésében. Erre a hivatalos statisztikákból leginkább az látszik, hogy amelyik tagállam hozzájutott a forrásokhoz azt segítheti, ám akik nem részesültek még az alapból azt biztosan nem. Ráadásul - Magyarországon kívül - számos tagállam van, amely jelenleg is fut a források után a szinte teljesíthetetlen bizottsági előírások miatt.
Az értékelés kiemeli, az elért eredményekkel összhangban az RRF keretből már 225 milliárd eurót folyósítottak a tagállami gazdaságok támogatására. Ez a hatalmas összeg, de az amúgy teljes 723 milliárd eurós keret mindössze 32,1 százaléka. Tehát, a felhasználási időszak feléig mindössze a keret kicsit több mint egyharmadát tudták lehívni a tagállamok.
A tavalyi év végéig tervezett munka háromnegyede “elkészült”. Pontosabban a jelentés úgy fogalmaz, hogy a 2023 végéig megvalósítani tervezett tagállami tervekben meghatározott mérföldkövek és célok mintegy 75%-át a Bizottság már teljesítettnek értékelte, illetve a tagállamok már teljesítettnek jelentették.
A Bizottság szerint a kapcsolódó hitelek finanszírozási szempontból jelentős költségelőnyökkel járnak a hiteligényt benyújtott tagállamoknak, ezen hitelek a szuverén hitelfelvétellel szemben 13-38% közötti beruházási megtérülési mutatóval rendelkeznek.
Miért van szükség a győzelmi jelentésre?
Egyrészről a hamarosan leköszönő Bizottság és az újraválasztására készülődő Ursula von der Leyen nem engedheti meg, hogy az elmúlt évek teljesítményét ne értékeljék pozitívan. Másrészről az RRF eddigi végrehajtásának sikersztoriként való prezentálása, előkészítheti azt, hogy a következő hétéves költségvetés (MFF) vonatkozó bizottsági javaslatban erre hivatkozva akár jelentősen át lehessen alakítani az uniós programok tervezési és végrehajtási logikáját. Ezáltal rugalmasabbá és szabályozottabbá tehessék az uniós források folyósítását. Ráadásul a program sikere elméleti alapon támaszthatja alá a közös uniós hitelfelvétel szükségességét.
Ami talán a legfontosabb, hogy az értékelés szerint jelenleg nem indokolt az RRF-rendelet módosítása.
Milyen hatása lesz ennek Magyarországra?
Az Európai Bizottság szerint, mivel nem indokolt az RRF-rendelet módosítása, ezért nem kerül most elő a 2026. év végi elszámolási időszak meghosszabbítása sem. Tehát, Magyarországnak a megmaradt időkerettel kell gazdálkodnia. Ez nyilvánvalóan negatív fejlemény, hiszen így nagyon rövid időintervallum áll majd rendelkezésre az RRF-projektek megvalósítására.
Továbbá várhatóan az ősszel/jövőre beinduló költségvetési tárgyalásokkor és a végrehajtási szabályok kialakításánál az RRF szabályok és logikák lesznek az irányadó “jó gyakorlat”.