Search
Close

Franciaország fokozná az EU Kína elleni fellépést

Brüsszel, 2024. június 14.
Az Európai Unió szigorítja Kínával szembeni kereskedelmi intézkedéseit, Franciaország pedig tovább fokozná a nyomást, más ágazatokban is hasonló lépéseket javasol a kínai dömping ellen. Ezzel szemben a német autógyártók élesen tiltakoznak a Bizottság döntése ellen, komoly vitákat generálva az EU-n belül. Az ideiglenes vámok véglegesítése a következő hónapokban várható, az uniós tagállamok szavazatai alapján.

Mi történt?

Az Európai Bizottság szerdán jelentette be, hogy vizsgálata szerint Kínában az elektromosjármű-gyártás tisztességtelen támogatásban részesül, ami gazdasági kárral fenyegeti az Európai Unió vállalatait a szegmensben, valamint hátrányos lehet a kínai gyártmányok uniós importőreire, felhasználóira és fogyasztóira is, ezért ideiglenes kiegyenlítő vámok bevezetését helyezte kilátásba. A bizottság által vizsgált három kínai gyártóra vonatkoznának egyedi vámok: a BYD esetében 17,4 százalékos, a Geely-re 20 százalékos, a SAIC-re 38,1 százalékos. Más elektromosjármű-gyártásban érdekelt kínai vállalatokra, amelyek együttműködtek az uniós vizsgálatban, átlagosan 21 százalékos vám vonatkozna. Az összes többi kínai gyártóra pedig, amelyek nem működtek együtt a vizsgálatban, 38,1 százalék vámot kellene alkalmazni.

Francia-német csörte

Több német autógyártó (BMW, Volkswagen, Mercedes) bírálta az Európai Bizottság tervét. Oliver Zipse, a BMW német autógyártó vezérigazgatója úgy fogalmazott: A protekcionizmus azzal a veszéllyel jár, hogy elindíthat egy spirált: egyik vám követi a másikat, és a felek végül teljesen elszigetelődnek, ahelyett, hogy együttműködnének. A BMW azon a véleményen van, hogy a protekcionista intézkedések nem járulnak hozzá a vállalatok sikeres versenyéhez a nemzetközi piacon.

A német véleménnyel teljesen ellentétes állásponton a francia kormány. A francia gazdasági miniszter, Bruno Le Maire üdvözölte csütörtökön az Európai Bizottság döntését, miszerint vámokat vet ki akár 38,1%-ig terjedő mértékben Kínából származó elektromos jármű importjára, és arra szólította fel Brüsszelt, hogy más ágazatokban is tegyen hasonló lépéseket. „Ez egy jó döntés, bátor döntés, ami azt mutatja, hogy vissza tudjuk állítani az egyensúlyt Európa és Kína között. Most támogatnunk kell ezt” - fogalmazott egy interjúban. Le Maire elmondta, hogy fel fogja hívni az EU többi tagállamának a minisztereit, hogy meggyőzze őket a vámok támogatásáról.

Franciaország már korábban kizárta a Kínában gyártott néhány elektromos járművet a vásárlási támogatási programjából. „Ha Európa nem mutatja meg a fogait a kereskedelemben, akkor azt fogjuk hinni, hogy Európa egy óriási szupermarket, ahol kínai dömpinget lehet olcsón értékesíteni” – figyelmeztetett a gazdasági miniszter, emlékeztetve Mao Ce-tung „papírtigris” hasonlatára.

Az ideiglenes vámokat néhány hónapon belül a Tanács fogja véglegesíteni, és azokat el lehet utasítani, ha a tagállamok többsége ellene szavaz.

Franciaország további vámokat szorgalmaz: szél- és napenergia

A francia gazdasági miniszter elkötelezett amellett, hogy meggyőzze az uniós tagállamokat további vámok bevezetéséről, amelyek szerinte elengedhetetlen lépések az európai ipar védelmében az unfair verseny ellen és a globális kereskedelmi kapcsolatok egyenlő alapokra helyezése érdekében.

„Ez az első döntés, remélem, hogy további döntések követik majd, például a kínai dömpinggel kapcsolatban, amik veszélyeztetik az európai ipart, mint például a kínai szél- és napenergia iparágak” – tette hozzá a francia politikus, utalva azokra az ágazatokra, amelyeket fenyegetnek a kínai áruk.