Search
Close

Kínai EV-k: tarifaemelés vagy kompromisszum?

Brüsszel, 2024. szeptember 12.
Az Európai Unió és Kína közötti kereskedelmi kapcsolatok feszültsége szintet lépett az elektromos járművek piacán. Kína kereskedelmi minisztere az EU-ba készül, hogy tárgyaljon a potenciális vámemelésekről, amelyeket az EU a kínai elektromos járművekre tervez bevezetni. Az EU állítása szerint a kínai EV-gyártók dömpingárai torzítják a piaci versenyt, és jelentős vámokat helyezhetnek kilátásba, amelyek megnehezíthetik a kínai autók európai piacra való belépését.

Enyhülő vámok, kemény döntések

Az EU-ban heves viták zajlanak a kínai elektromos járművekre kivetett tervezett vámok mértékéről. Egyes tisztviselők és tagállami szereplők a vámok enyhítését szorgalmazzák, hogy elkerüljék a kereskedelmi háborút Kínával, míg mások szigorúbb intézkedéseket követelnek az európai autógyártók védelmében. Az EU célja, hogy megfelelő egyensúlyt találjon a helyi ipar támogatása és a szabad kereskedelem fenntartása között, ami nehéz politikai döntésekhez vezethet.

A Bizottság további vámokat javasolt, amelyek 7,8%-tól 35,3%-ig terjednek, attól függően, hogy az egyes kínai gyártók mennyire voltak együttműködők az EU vizsgálatában. Ezek az új vámok a meglévő 10%-os importadóra rakódnak, és céljuk, hogy csökkentsék az árkülönbséget az európai és kínai gyártók között. A leginkább érintett gyártók között van a BYD, a Geely és a SAIC, akik közül néhányan próbálták az EU aggályait enyhíteni, de ajánlataikat elutasították.

Az Európai Unió elutasította a kínai elektromos járműgyártók ajánlatát, amely célja az volt, hogy biztosítsa jelenlétüket az európai piacon. Az EU szerint a kínai autók mesterségesen alacsony áraival a kínai gyártók tisztességtelen előnyre tesznek szert, és ez hosszú távon veszélyeztetheti az európai autóipar fejlődését és versenyképességét. Az elutasítás azt jelzi, hogy az EU kész megvédeni gazdasági érdekeit és fenntartani a piaci egyensúlyt.

Merre tovább?

A tárgyalások jövő héten a legmagasabb politikai szintre fognak emelkedni, hiszen Valdis Dombrovskis, az Európai Bizottság kereskedelmi ügyekért felelős alelnöke találkozik Wang Wentao kínai kereskedelmi miniszterrel szeptember 19-én Brüsszelben. A találkozó célja, hogy megpróbáljanak kompromisszumot találni, mielőtt az EU tagállamai végleges döntést hoznának a vámok bevezetéséről.

Megosztottság az uniós álláspontban

Pedro Sánchez spanyol miniszterelnök váratlanul felszólította az EU-t, hogy vizsgálja felül álláspontját a kínai EV-kre kivetendő vámokkal kapcsolatban. Sánchez állásfoglalása meglepetést keltett, mivel Spanyolország korábban támogatta az intézkedéseket. A német kormány gyorsan üdvözölte Sánchez véleményváltozását, ami rávilágít az EU belső megosztottságára.

A szavazás tétje: jövőbeli kereskedelmi kapcsolatok

A vámok megakadályozásához a tagállamok minősített többségére van szükség, azaz 15 országra, amelyek az EU népességének legalább 65%-át képviselik. Sánchez változó álláspontja átrendezheti az erőviszonyokat, ami hatással lehet az EU és Kína jövőbeli kereskedelmi kapcsolataira is. A szavazás eredménye, amely akár már ebben a hónapban is megszülethet, döntő fontosságú lehet a két fél közötti gazdasági együttműködés jövőjére nézve.